poniedziałek, 2 listopada 2015

szarlotka z Dorset (szybka)

..., naszła mnie przeogromna ochota na jabłecznik. Uważam za bardzo trafiony jabłecznik na kruchym cieście,jednak jak już nie raz, nie dwa wspomniałam jestem dość niecierpliwa, a kruche ciasto musi się chłodzić, dlatego postanowiłam przetestować expresowy, prosty przepis autorstwa Edwarda Gee na szarlotkę z hrabstwa Dorset. W smaku przypomina muffinki z jabłkami, ciasto jest zwarte, maślane, pyszne, lekki smak jabłek nie jest niczym zakłócony, nawet cynamonem, choć kusiło mnie jego dodanie postanowiłam przetestować przepis sauté. Najlepsze będą kwaskowate jabłka (np. Szara Reneta). 
Polecam, gdy najdzie was ochota na coś bardzo domowego i nieskomplikowanego.

szarlotka z Dorset


składniki na tortownicę o średnicy 20 cm:


  • 250g jabłek bez perykarpów (ogryzków),
  • 225g mąki pszennej,
  • 1łyżeczka proszku do pieczenia,
  • 125g zimnego masła pokrojonego w kostkę,
  • 125g drobnego cukru,
  • drobno starta skórka z cytryny,
  • 2 jajka, lekko ubite,
  • kilka kropel soku z cytryny,
  • szczypta soli


ponadto:

  • odrobina masła i mąki(ja użyłam mielonych orzechów- polecam) do obsypania formy,
  • około 2 Łyżek brązowego cukru (niekoniecznie)
  • ewentualnie cukru- pudru na posypkę



sposób przygotowania:


Tortownicę wysmarować masłem i oprószyć mąką (orzechami).
Piekarnik nagrzać do 175°C.
Jabłka obrać (nie zrobiłam tego umyślnie), połowę jednego jabłka pokroić na cienkie plasterki, resztę w kostkę, skropić sokiem z cytryny- aby nie ściemniały i odstawić.
Do dużej miski przesiej mąkę z proszkiem do pieczenia oraz solą, dorzuć posiekane masło i rozetrzyj do lekko ziarnistej konsystencji.
Dorzuć do mikstury cukier, pokrojone w kostkę jabłka, jajka oraz skórkę z cytryny i wymieszaj.
Przełóż ciasto do tortownicy i wyrównaj, nakłuj kilkakrotnie widelcem, na wierzchu rozłóż centrycznie plasterki jabłek.
Posyp całość brązowym cukrem- moja modyfikacja.
Wstaw do nagrzanego piekarnika i piecz około 50- 60 minut, w razie konieczności zmniejsz nieco temperaturę wydłużając proporcjonalnie czas pieczenia. Warto sprawdzić patyczkiem czy ciasto jest upieczone.
Upieczone ciasto lekko przestudzić i można podawać, opcjonalnie oprószyć cukrem pudrem

 E



szarlotka z Dorset


motikon wink

2 komentarze:

  1. Nie żebym się wymądrzała, ale mam takie obserwacje:).Ciasta kruchego wcale nie trzeba chłodzić, to jeden z mitów kulinarnych ciągle powtarzanych.
    Bardzo często robię różne kruche wypieki, tarty na kruchym spodzie, szarlotki , ciasteczka i nigdy nie chłodzę ciasta, może czasem jak je zagniatam, a potem wsadzam do lodówki bo dalsze etapy pieczenia przekładam na później, lub jak chcę zetrzeć na tarce. Zawsze wychodzi mi pyszne kruchutkie ciasto, to chłodzone nie różni się niczym od pieczonego bez chłodzenia. Fakt, zawsze daję do kruchego jedynie żółtka nigdy baiałka i sporo masła -100g na 200 g mąki.
    Te dwa składniki decydują o kruchości i chłodzenie nie jest zupełnie potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sprawdzę! dziękuję za podpowiedź :) ciekawe czy to faktycznie mit.

      Usuń

Podziel się swoim pomysłem :)

DRUKUJ PRZEPIS