środa, 16 września 2015

Ciasteczka z babilońską „ przyprawą bogów"

kruche ciasteczka sezamowe


przepis z mojego istniejącego bloga (18.04.15)

Lubicie sezamki? Jeśli tak, to ten przepis będzie idealny dla Was. Ciasteczka smakują jak chałwa, chrupią cudownie i pachną tak apetycznie, że mój synek bardzo się w nich rozsmakował. Tak bardzo, że nagryzł każde ciastko, aby nikt się nie dobrał do reszty, a że zdrowotne właściwości sezamu są znane od pradawna z przyjemnością zorganizowałam z ich udziałem piknik dla maluszków. Trzymane w szczelnym pojemniku długo zachowają chrupkość. Podstawa przepisu pochodzi z bloga:”niebonatalerzu”, gdzie poczułam się zachęcona do ich upieczenia, jednak wprowadziłam kilka zmian, dzięki którym według mnie ciastka zyskały .




Składniki na 3 blaszki ciastek o Ø 5cm:

około 30 sztuk
  • 100 g. miękkiego masła,
  • ¾ szklanki brązowego cukru,
  • 1 jajko,
  • 1 żółtko,
  • 1 Łyżka extraktu waniliowego,
  • ¾ szklanki sezamu,
  • 2 Łyżki siemienia lnianego,
  • 1 szklanka mąki pszennej,
  • 0,5 szklanki mąki pełnoziarnistej,
  • 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia,
  • duża szczypta soli,
...............................................................................................

Sposób przygotowania ciasteczek:


Masło utrzeć z cukrem na puszystą masę, dodać kolejno jajko, żółtko, extrakt oraz sól. Ubijać aż do utrzymania białej puszystej masy.
W międzyczasie wymieszać w misce mąki, proszek do pieczenia, siemię lniane i połowę sezamu.

Wymieszać masę maślaną z mieszanką mąk, dodając suche składniki partiami do wilgotnych. Nie należy też mieszać zbyt długo, ciastka mogą wyjść twarde.

Na arkusz papieru do pieczenia wysypać resztę sezamu i wyłożyć łyżką ciasto na sezam formując wałek. Zawinąć ciasto obsypane z każdej strony sezamem w papier i rolując delikatnie utworzyć w miarę równy wałek o średnicy około 4 cm. Zawinięty w papier do pieczenia wstawić do lodówki na około 2 godziny lub zamrażalnika na 30 min.

Wyłożyć papierem do pieczenia 3 blachy i nagrzać piekarnik do temperatury 170° C.

Wyjąć ciasto z lodówki i ostrym nożem pociąć na talarki o grubości około 1 cm. Talarki pokładać na blaszkach w sporych odstępach od siebie i spłaszczyć za pomocą ręki lub szklanki umoczonej w zimnej wodzie.

Piec przez około 15 minut, do zarumienienia brzegów. Zbyt długo pieczone zrobią się gorzkie. Z początku jeszcze miękkie ciastka wraz z utrata temperatury robią się coraz bardziej chrupiące.
Najlepiej od razu się nimi z kimś podzielcie, ponieważ ciężko się im oprzeć ;)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się swoim pomysłem :)

DRUKUJ PRZEPIS