sobota, 30 kwietnia 2016

słodko- słona tarta z masłem orzechowym


Tarta nie dla każdego, ale dla każdego miłośnika masła orzechowego. Mi bardzo smakowała, ponieważ przepadam za połączeniem smaku czekolady z orzechami i solą. Jeśli lubicie słone paluszki oblane czekoladą, to ta tarta będzie prawdopodobnie również Wam smakowała.
Wykonanie jest proste i jeśli użyjecie gotowego masła orzechowego, to znacznie skróci czas wykonywania. Masło orzechowe można również wykonać samemu poprzez zmielenie na jednolitą masę podprażonych orzeszków ziemnych z solą morską (tylko tyle!).

...a jeśli podobają Wam się cottonowe lampki w tle, to odsyłam Was do” bez-metki ", które to przysłało mi jeszcze w Grudniu tą ciekawą dekorację.

tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym


składniki na ciasto Ø 23 cm:

  • 1,5 szklanki mąki pszennej tortowej,
  • ½ szklanki cukru pudru,
  • ¼ łyżeczki drobnej soli,
  • 9 Łyżek zimnego masła,
  • 1 żółtko,
  • ewentualnie 3-5 Łyżek lodowatej wody,

składniki na nadzienie:

  • 2 pełne garście orzeszków ziemnych,
  • 75 g masła,
  • 250 g masła orzechowego „crunch”,
  • 2 Łyżki dulce de leche,
  • 0,5 łyżeczki miałkiej soli,

oraz:

  • 200g ulubionej polewy czekoladowej,



przygotowanie tarty:



Przesiać mąkę z cukrem pudrem oraz solą.

Zrobić wgłębienie i umieścić w nim bardzo zimne masło oraz żółtko.

Składniki posiekać szerokim nożem, a następnie szybko zagnieść kruche ciasto, jeśli będzie zbyt sypkie można dodać po Łyżce lodowatej wody (stopniowo).

Ciasto przełożyć na folię spożywczą i szybko uformować z niego dysk. Zawinąć w folię i umieścić na min. 4h w lodówce.

Nagrzać piekarnik do 180°C.

Formę do tarty z wyjmowanym dnem wysmarować cienko lecz dokładnie masłem i oprószyć mąką, nadmiar strzepnąć.
Wstawić wysmarowaną formę do lodówki.

Schłodzone ciasto rozwałkować między dwoma płatami papieru do pieczenia, delikatnie podsypać mąką w razie konieczności, gdyby zbyt mocno się kleiło.

Rozwałkowany płat ciasta na grubość około 0,75 cm nawinąć delikatnie na wałek i rozwinąć nad formową do tarty wypełniając ją tym samym.

Formę delikatnie wygnieść ciastem.

Ciasto wielokrotnie nakłuć widelcem.

Wyłożyć zgniecionym, a następnie rozprostowanym płatem papieru do pieczenia i obciążyć kulkami ceramicznymi (możecie zastąpić suchym grochem lub fasolą).

Obciążone ciasto wstawić do nagrzanego piekarnika i upiec na ślepo przez około 12minut.

Po 12 minutach ostrożnie zdjąć papier z obciążeniem i wstawić tartę ponownie do piekarnika.
Zmniejszyć temperaturę do 160 °C i piec przez kolejne 10 minut, do lekkiego zarumienienia brzegów.

Upieczone ciasto wyjąć i odstawić do całkowitego ostudzenia.



przygotowanie nadzienia:


Orzeszki ziemne podprażyć na suchej patelni i odłożyć do ostudzenia.

Masło zmiksować z solą, dodać dulce de leche, na końcu masło orzechowe i ponownie zmiksować.

Wmieszać ostudzone, przestudzone orzeszki do masy i wyłożyć na wystudzoną tartę, wyrównać i wstawić do lodówki.



Rozpuścić polewę w kąpieli wodnej i wylać na schłodzoną masę.

Całość wstawić ponownie do lodówki.

Tuż przed podaniem zdjąć obręcz zewnętrzną.

Przechowywać pod przykryciem do 4 dni.


Najlepiej kroić ciepłym ostrym nożem.



tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym

tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym

tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym

tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym

tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym

tarta z masłem orzechowym
tarta z masłem orzechowym






8 komentarzy:

  1. Chyba zaraz pożrę ekran - bajeczna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Natalie, ale nie pożeraj proszę ekranu, masz takie pyszne batoniki na blogu ;).

      Usuń
  2. Jak to bajecznie wygląda. *,*
    I jak tu się nie skusić? Uwielbiam PB.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. skusić się, a potem troszkę pobiegać po okolicy :)

      Usuń
  3. Moje smaki, zdecydowanie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowna tarta, uwielbiam takie smaki :-)

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoim pomysłem :)

DRUKUJ PRZEPIS