wtorek, 6 września 2016

Ciasto z jabłkami i grysikiem- Apfel- Grießkuchen

Okres wakacyjny u dzieci dobiegł końca, powrót do szkół, przedszkoli, pracy i tym samym codziennych obowiązków. W tym roku choć lato było wyjątkowo piękne nie odnalazłam się w nim, było obok, jakoś przepłynęło koło mnie i nie zdążyłam się w nim w pełni zanurzyć, trudno to wyjaśnić.
Lato jest dla mnie synonimem leżenia na trawie i słuchania łanów zbóż uginających się pod naporem ciepłego wiatru, smaku słodkich soczystych malin i zapachu orzeźwiającej morskiej bryzy ... Zabrakło jakoś tego wszystkiego i smutno mi dziś, że przegapiłam moment, oczywiście nie na darmo, ale coś za coś, może jeszcze będzie jeden gorący dzień, taki tylko dla mnie :).
Czuję jednak już jesień, ona ma swój własny zapach, ciekawe, czy ktoś wie co ja właściwie mam na myśli.
Skoro jesień, to również jabłka i śliwki, dziś mam dla Was sprawdzony w ostatnim czasie przepis z jabłkami z użyciem zaległego w spiżarce grysiku. Nie ukrywam, mi nie smakowało i nie upiekę go ponownie, jednak jeśli już musicie grysik z jakiegoś powodu użyć, możecie zrobić np. to ciasto.
Przepis delikatnie zmodyfikowany pobrałam z : ” ESSEN & TRINKEN ”.

ciasto z jabłkami i grysikiem
ciasto z jabłkami i grysikiem



składniki na blaszkę o wymiarach 30 x 40 cm.

  • 6 jabłek średniej wielkości (polecam szarą renetę),
  • sok z 2 cytryn,
  • 90 g masła,
  • 75 g mielonych blanszowanych migdałów,
  • 3 średnie jajka od kur z wolnego chowu,
  • 75 g drobnego cukru do wypieków
  • 75 g cukru z kwiatu kokosa,
  • szczypta soli,
  • 125 g miodu akacjowego (podzielonego na 75g i 50g)
  • 2 łyżeczki skórki otartej z niewoskowanej BIO cytryny,
  • 375 g jogurtu naturalnego,
  • 300 g grysiku z twardej pszenicy *,
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia,
  • 150 ml soku jabłkowego,
  • 25 ml soku z cytryn,
  • cukier puder do oprószenia,
  • polewa karmelowa do podania,
  • bita śmietana do podania,



sposób przygotowania:

Migdały podprażyć na gorącej suchej patelni, uważać, aby się nie przypaliły i odłożyć do ostudzenia.
Lekko natłuścić formę (blaszkę) do pieczenia i wyłożyć papierem do pieczenia.
Piekarnik nagrzać do 175 C.
Jabłka umyć, obrać, wyciąć perykarp i podzielić na większe części.
Każdą z części wielokrotnie ponacinać ostrym nożem w jednym kierunku i obtoczyć w soku z cytryn.
Odłożyć na bok.

Masło rozpuścić, wymieszać z miodem (75g) i odstawić na bok.
Jajka utrzeć na puszystą masę z cukrem drobnym do wypieków jak i szczyptą soli.
Grysik wymieszać z ostudzonymi migdałami mielonymi i proszkiem do pieczenia.
Do utartych jajek dodać masło z miodem, skórkę z cytryny, oraz jogurt i wymieszać.
Na koniec dodać mieszankę grysiku z migdałami jak i 2 Łyżki soku z cytryn - szybko wymieszać z masą płynną.
Gotową masę wylać na blaszkę i wyrównać.
Na wyrównanej masie poukładać cząstki jabłek (nacięciami do góry) i wstawić do nagrzanego piekarnika.
Piec około 40 minut- do suchego patyczka.
Gdy czasto będzie się piekło należy przygotować syrop, w tym celu należy umieścić w rondelku pozostały sok z cytryn i jabłek, cukier kokosowy oraz 75g miodu i gotować na niewielkim ogniu 5 minut. Powinien powstać dość gęsty syrop.
Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika i wielokrotnie ponakłuwać wykałaczką, tym częściej, tym lepiej.
Za pomocą Łyżki nasączyć równomiernie ciasto.
Podawać najlepiej ciepłe, oprószone cukrem pudrem z dużym kleksem z bitej śmietany i polane obficie sosem karmelowym.
ciasto z jabłkami i grysikiem
ciasto z jabłkami i grysikiem


ciasto z jabłkami i grysikiem
ciasto z jabłkami i grysikiem


ciasto z jabłkami i grysikiem
ciasto z jabłkami i grysikiem

*pszenicy durum










7 komentarzy:

  1. Ależ ono pięknie wygląda! ;)Tak delikatnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mniam, i jeszcze ten kleks i krem karmelowy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to ciacho jak już pisałam niekoniecznie mi smakowało, śmietana i karmel ratowały całość... ale małe szarlotki niebawem się pojawią, a im się nie mogę oprzeć ;D

      Usuń

Podziel się swoim pomysłem :)

DRUKUJ PRZEPIS